bloom: Sophie Angenot
Sophie Angenot richtte 7 jaar geleden QuaData op. Van een innovatief idee dat te groot werd voor enkel zichzelf, bouwde ze een team op. Nu is zij een referentiepersoon als het gaat om Data Governance en de menselijke kant van data. Wij hadden alvast niet verwacht dat databeheer zo interessant en innemend kon zijn. 🤯
Een té groot idee voor 1 persoon
Sophie begint ons gesprek al lachend: “Mijn bedrijf, QuaData, helpt klanten met Data Governance. Ook al is dat mijn passie, moet ik toegeven dat de definitie heel saai klinkt; het beleid dat een organisatie voert rond data, hoe dat georganiseerd is en welke verantwoordelijkheden worden vastgelegd bij de verschillende werknemers.”
“Ik ben beginnen ondernemen in 2014. Ik werkte daarvoor in een bedrijf dat data verwerkte en verkocht. De slogan ‘Data is the new oil’ kwam toen op. Dat die data trend iets ging worden zag ik al snel bij mijn klanten. In verschillende bedrijven werd er gesproken over de waarde van data en wat ze ermee konden doen. Tegelijkertijd zag ik dat ze veel moeite hadden om de plannen en ideeën die hierrond ontstonden effectief te implementeren binnen hun organisatie.”
Sophie besloot dat er een business case schuilde in het opleiden van mensen en begeleiden van organisaties om een waarde-gericht beleid rond data te voeren. Ze was ervan overtuigd dat het menselijke aspect rond het beheren van data één van de belangrijkste pilaren ging zijn in succesvol data beheer.
“In eerste instantie heb ik naar een bedrijf gezocht waar ze zoiets deden. Maar na een lange zoektocht in België, had ik nog steeds niemand gevonden. Dan heb ik de moeilijke keuze gemaakt om het maar zelf te doen. Tot mijn 40ste heb ik altijd in loondienst gewerkt, dus dat was wel spannend. Ik was ervan overtuigd dat als ik toen de sprong niet waagde, dat ik die nooit ging maken. Tot grote ergernis van mijn vader werd ik dus freelancer. Hij kon het niet begrijpen waarom ik zo’n risico zou nemen. In mijn familie zijn er niet veel zelfstandigen, dus was het niet vanzelfsprekend om jobzekerheid, een bedrijfswagen en een goed loon op te geven.
Ik ben dus alleen als freelance consultant gestart. Dat heeft niet lang geduurd want voor de projecten die ik wilde doen had ik meer mensen nodig. Zo ben ik in contact gekomen met iAdvice (nu Inkubis geworden nvdr.), bij Pieter en Jeroen. Binnen enkele weken zaten we rond de tafel om plannen te smeden om een bedrijf rond mijn idee op te richten in hun technologiecluster onder de Cronos Groep. Zo ben ik in de technologiesector beland ondanks dat mijn bedrijf eigenlijk vooral met mensen werkt en maar deels met technologie.”
De rol van mensen in technologie
“Veel bedrijven zijn opgebouwd uit departementen, die als aparte silo’s data genereren. Die structuur is logisch omdat je teams opbouwt vanuit expertise in een bepaald domein. Er is echter ook een groot nadeel aan dat opzet; de data wordt enkel beheerd vanuit de behoefte van je eigen departement ook al heb je vaak wel data nodig van de andere departementen om te kunnen werken. Een voorbeeld is van hoe klantgegevens van sales moet doorvloeien naar admin en dan naar na-verkoop service. Al deze departementen hebben elkaars data nodig om een optimale service te verlenen daan die klant, zonder telkens bij de klant zelf na te moeten vragen wat het facturatieadres is, wie de gebruikers gaan worden, … Veel bedrijven hebben niemand die over de silo’s heen de hele flow kent en helpt om de data ‘gezond’ te houden.
Dus de vraag is dan: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de mensen transversaal samenwerken om heel de end-to-end dataflow zo goed mogelijk te organiseren. Dat vraagt nieuwe dingen van de bedrijven: transversaal samenwerken en anders omgaan met hiërarchie. Mensen zijn gewend om binnen hun team samen te werken maar niet met verschillende departementen.”
Mensen zeggen ook ‘garbage in, garbage out’ - wat denk je hierover?
“Dat is echt zo. Als je je data niet goed verzorgd, dan veroorzaakt ze op heel veel plaatsen allerlei kosten. Denk maar aan een factuur die je moet sturen, maar de data op de factuur is gebaseerd op foute gegevens. Dan gaat de factuur niet op tijd betaald worden en ga je de factuur opnieuw moeten maken. Zo kan je op heel veel plaatsen in je bedrijf kosten veroorzaken. Soms zijn dat kleine dingen, soms hele grote structurele problemen, maar het komt doordat de onderliggende data niet juist is, niet snel genoeg beschikbaar is en niet goed gestructureerd is of niet goed werd begrepen. Wat wij dan doen, is de mensen opleiden om die data correct in te geven, ervoor te zorgen dat de flow juist zit voor alle departementen en dat die ook bewaakt wordt. Reactief met je data bezig te zijn is letterlijk dweilen met de kraan open. We werken dus meer met mensen dan met technologie. Data kan niet zonder technologie maar technologie niet zonder ons.”
Reactief met je data bezig te zijn is letterlijk dweilen met de kraan open. We werken dus eigenlijk niet met technologie, maar met mensen. Data kan niet zonder technologie en technologie niet zonder ons.
Klanten écht helpen als persoonlijk succes
Als je terugkijkt op je carrière tot nu toe, wat waren je grootste persoonlijke of professionele successen?
“De grootste successen zijn wat mijn team samen met onze klanten heeft kunnen realiseren. Het feit dat je uit een heel klein idee iets kan maken waar ook zo grote bedrijven als een Brussels Airport Company, Liantis, Vandemoortele, Telenet en Proximus aan de slag mee gaat maakt me natuurlijk trots en geeft een gevoel van voldoening. Het mooiste is wanneer je hoort dat je klanten met anderen spreken over het goede werk van jou en je team.”
Om ons een idee te geven wat Sophie en haar team in de projecten hebben opgelost, geeft ze ons een kijkje in één van haar projecten:
“Bij Liantis bijvoorbeeld, waren er 3 verschillenden businessunits die op een bepaald moment onder één merk moesten komen. Om strategische redenen was het belangrijk om als één organisatie te kunnen optreden. Dat was voor Liantis zowel technisch als organisatorisch niet eenvoudig. Ze hadden snel beslist om met een master database aan de slag te gaan voor hun klantgegevens. Naast de pure technische uitdaging van het koppelen van de juiste data in een database (ondere andere verzorgd door iAdvise nvdr.) moest je hier ook aan de menselijke kant denken. De medewerkers waren gewend met hun eigen systemen en tools te werken en hun eigen processen te volgen, dus er kwam wel wat change management aan te pas. Opeens moesten ze samenwerken en het eens raken over wat nu ‘de juiste versie van de waarheid was’. Wie heeft het juiste adres? Wie gaat dat beslissen? Dat vraagt intensief overleg en afstemming onderling. We hebben hen dan geholpen met de samenwerking dankzij de hulp van een netwerk van ‘data stewards’. Dit zijn gatekeepers die de flow van de data bewaken. Onze rol was samen met de klant bepalen welke taken die data stewards hebben en hoe ze transversaal werken in de organisatie. Dat bracht terug rust en transparante heldere rolverdeling. Het resultaat was goede klantendata die een snelle en correcte dienst mogelijk maken.”
Interessant? Je kan deze en andere klantencases terugvinden op de website van QuaData.
Uitdagingen en dromen
Wat zijn uitdagingen die je tegenkomt?
“Een van mijn grootste uitdagingen is het vinden van de juiste mensen. Dat heeft te maken met het feit dat het thema nog relatief gezien ‘jong’ is en dat er weinig mensen met ervaring in België zijn. Veel mensen die met Data Governance bezig zijn, zitten meer op de technologische kant. Daarom nemen we nu vooral mensen aan die eigenlijk geen ervaring of kennis hebben, die we dan opleiden in-house. Bij deze misschien ook een warme oproep voor iedereen die zin of interesse heeft in het thema en communicatief heel sterk is!”
Dat klinkt alsof jullie een brede waaier aan mensen kunnen aanspreken. Hoe zit het dan met genderdiversiteit in je team?
“We hebben een heel evenwichtig verhouding van 50/50 mannen en vrouwen in mijn team. Ik vind dat belangrijk. We hebben het natuurlijk makkelijker door de aard van ons werk; het sociale en menselijke trekt makkelijker vrouwen aan. We doen eigenlijk geen extra inspanningen hiervoor, maar we zitten dus wel goed denk ik.”
Wat zou je graag nog willen bereiken? Waarvan droom je?
“Ik hoop dat ik ervoor kan zorgen dat de menselijke kant van data echt een belangrijk thema wordt en dat bedrijven hier effectief aandacht aan besteden. Dat kan zelfs breder worden doorgetrokken naar technologie in het algemeen. Ik hoop dat er een beweging ontstaat die de menselijke aspecten in tech bestudeerd, bewaakt en ook daarin innoveert. Misschien schrijf ik er ooit nog een boek over, al ben ik echt geen goede schrijver!”
Netwerk
Wie zou je graag ontmoeten & waarom?
“Ik zou graag Håkan Edvinsson ontmoeten! Hij is een minder bekende Deense man die het boek ‘Data Diplomacy’ heeft geschreven. Zijn ideeën sluiten nauw aan bij de mijne; dat de rol van data governance moet zijn dat werken met data gemakkelijk wordt. Hij positioneert de mensen die met data bezig zijn als diplomaten, een beetje zoals wij doen met data stewards. Dus een diplomaat die andere mensen rond de tafel brengt en ervoor zorgt dat die met elkaar praten en een goede oplossing vinden. Data Governance, het zit in het woord, is een vorm van diplomatie.”
Sophie Angenot, een gepassioneerde en innemende experte, maakte ons helemaal warm om meer te leren over Data Governance. We onthouden vooral dat de menselijke kant van data minstens even belangrijk is als de technische kant, en we hier in de toekomst nog meer over gaan horen. Wil je meer weten over Sophie? Volg haar op Linkedin!