bloom: Hanne Vandael
Hanne werkt sinds september 2022 bij RedMojo🌶️ als People Analytics Consultant. Na haar studie arbeidspsychologie en een eerste werkervaring in HR is ze een andere route ingeslagen eens ze haar passie voor data had gevonden. 🤩
Hanne is een energieke jongedame die graag een uitdaging aangaat, en ziet dit nieuwe avontuur als een kans om te groeien in het boeiende domein van People Analytics. Met behulp van haar enthousiasme en leergierigheid zal ze mee de basis vormen van deze start-up en heeft hier dan ook echt haar plaats gevonden.
Een mensen-mens
In het begin van het middelbaar was Hanne nog zoekende. Eens in het derde jaar, kon ze kiezen voor een richting die op haar lijf geschreven stond. “Ik was altijd al graag bezig met mensen, vooral het menselijk gedrag en alles daaromtrent intrigeerde mij enorm. In het derde middelbaar kon ik dan kiezen voor Humane Wetenschappen. Het was een goede keuze, ik deed het super graag. De vakken ‘Gedragswetenschappen’ en ‘Cultuurwetenschappen’ waren echt wel mijn ding. Zonder er veel bij na te denken, wist ik vanaf het 5de middelbaar reeds vrij zeker dat ik Psychologie wou gaan studeren. Toen wel met de insteek om klinisch psychologe te worden, waar ik mensen één-op-één kon helpen.”
“Door het minimaal aantal uren wiskunde in mijn richting, adviseerden enkele Universiteiten op de SID-in beurzen om de bachelor Toegepaste Psychologie te gaan studeren, terwijl ik dus dacht voor een Master te gaan. Dit bracht wel een beetje verwarring, maar na wat wikken en wegen had ik toch de sprong gewaagd. Ik koos ervoor een Master Psychologie te studeren aan de Universiteit van Gent en ging daar ook ineens op kot.”
“Ik wilde eerst afstuderen in de Klinische psychologie, maar ik kwam in het begin van mijn studie in aanraking met verschillende vakken, waaronder vakken die een inleiding gaven tot de ‘Bedrijfspsychologie’. Uiteindelijk koos ik toch voor Bedrijfspsychologie als afstudeerrichting, omdat het me meer intrigeerde door onder andere het feit dat je er zo breed in kan gaan. Je kan je focussen op marketing, gedragseconomie, Human-Resources en nog verschillende andere zaken.”
“Ik wilde niet vastzitten in één specialisatie en leer graag bij over verschillende zaken vanuit een breed interessegebied.”.”
Hoe ben je in tech terecht gekomen?
“Ik liep 6 maanden stage bij Attentia, tijdens deze stage stond er een vacature open als HR-officer. Dat leek me wel een interessante opportuniteit en heb deze job uiteindelijk ook twee jaar uitgeoefend. De functie bestond enerzijds uit een deel Talent and Development, alles wat te maken had met opleidingen, het ondersteunen van de persoonlijke en professionele groei van de medewerkers en anderzijds een stukje HR-dashboarding dat ik mocht opstellen van nul. Dat laatste was écht de start. Daar kwam ik voor het eerst in aanraking met data en people analytics. De vonk sloeg al snel over en het wist mijn interesse vast te houden. Omdat dit project volledig nieuw was, kon ik het echt zelf ook vormgeven en lag de verantwoordelijkheid voor de verdere uitrol bij mij.”
“Ik had nooit gedacht dat ik het project rond HR Dashboarding zo leuk zou vinden. Ik wist er in het begin ook totaal niets over, maar gaandeweg merkte ik dat ik door dit dashboard een vaste meerwaarde had gecreëerd. Ik had maandelijkse meetings met de HR-business partners en met de HR-director om alle data uit het rapport te overlopen en op basis daarvan advies te geven. Ik haalde heel veel energie uit dit project en merkte dat ik echt mijn ‘ding’ had gevonden.”
“Na het volgen van een opleiding over HR-analytics is de vonk helemaal overgeslagen.”
Van een grote organisatie naar een jonge start-up
“Na 2 jaar met dit dataproject aan de slag te zijn, werd het stilaan tijd voor iets nieuws. Ik voelde dat ik een nieuwe uitdaging nodig had, omdat ik mijn huidige functie ontgroeid was. Eén ding was zeker; het ging iets uitdagend zijn rond HR-analytics. Helaas waren daar niet veel vacatures voor. Je had vaak al redelijk wat ervaring nodig en dat kon ik, behalve het dataproject bij Attentia, nog niet voorleggen. Máár toen vond ik de vacature van RedMojo op Linkedin voor People Analytics Consultant. Toen ik deze las, dacht ik ‘dat ben ik in een vacaturevorm!’. Het sloot helemaal aan bij mij. Ik ben dan gaan solliciteren, de klik was meteen aanwezig en ondertussen ben ik bijna 2 maanden aan de slag.”
Wat doe je nu dan juist als People Analytics Consultant bij RedMojo?
“RedMojo is nog een héél jong bedrijf. Frederik Vandeputte heeft RedMojo enkele maanden geleden opgericht, in mei 2022. Ik was de eerste echte ‘aanwerving’. Hierdoor is er dus echt nog veel ruimte om mee vorm te geven aan mijn rol, en zelfs aan het bedrijf in het verlengde. Als People analytics Consultant werk ik met allerhande data van werknemers van bedrijven, en giet deze in sterke dashboards. Daaruit halen we inzichten voor bedrijfsleiders en het HR-departement. Mijn achtergrond in de arbeidspsychologie is mijn sterke punt om die inzichten te kunnen formuleren, en daarmee de beslissingen die bedrijven maken te kunnen staven. De toegevoegde waarde zit dus niet enkel in het kunnen verzamelen van de juiste data en die in een mooi dashboard of rapport te gieten, maar ook (en misschien vooral) in wat we dan nadien met de conclusies en inzichten vanuit dat dashboard gaan doen.”
Hoe ervaarde je de transitie van een grote en oudere organisatie naar een jonge start-up?
“Het verschil is gigantisch! Het is een warme organisatie waar ik in terecht ben gekomen. Your voice matters! We hebben heel veel inspraak en je kan mee bouwstenen plaatsen die aan de basis van de onderneming liggen. Dat is vaak anders in een groter bedrijf waarin je mening minder hard doorweegt in bedrijfsbeslissingen. Bij een start-up zie en ervaar je direct de impact van wat je doet en dat geeft heel veel voldoening.”
“Mijn mening wordt gehoord, waardoor ik mee kan bouwen aan de basis van ons verhaal.”
“Met RedMojo maken we deel uit van de Cronos Groep. Dat is ook echt iets apart! Verschillende mensen vanuit andere bedrijven bieden hulp aan en dat is zeer typerend aan deze organisatie. Ik hou ervan om kennis uit te wisselen en ik leer graag nieuwe dingen bij van anderen. Frederik (Managing Partner van RedMojo nvdr.) en ik komen ook enorm goed overeen, er is een heel open communicatie. Op dit moment ligt mijn focus op het bijschaven van mijn technische kennis. Mijn day-to-day werk is dus vooral nog veel on-the-job leren. Ik zou graag op mijn technische expertise rond People Analytics verdiepen, die ik dus niet vanuit mijn studies heb meegekregen. En dat kan bij RedMojo. Ik mag opleidingen volgen om bij te leren over zaken die ik nog niet onder de knie heb.”
Een toekomst vol mogelijkheden
“Carrièregewijs wil ik graag blijven groeien in mijn huidige rol. Ik heb momenteel wel wat technische kennis in te halen en ik wil in de nabije toekomst toch op een bepaald niveau zitten waarin ik me comfortabel voel met de technische bagage die ik heb , zodat ik vol zelfvertrouwen naar een klant kan gaan. Daarnaast hoop ik dat we met Redmojo heel wat bedrijven kunnen ondersteunen met onze diensten. Dat is toch wel het voornaamste wat ik binnen een jaar zou willen bereiken. Tenslotte hoop ik ook dat ons team blijft groeien en dat we de fun factor erin houden, maar daar twijfel ik niet aan!”
“Ik vind dat teamgevoel belangrijk, we zijn één front en helpen elkaar waar nodig.”
Wat zijn jouw ambities voor de verdere toekomst?
“Over 5 jaar zou ik toch wel een klein team willen aansturen. Ik ben graag bezig met mensen en ik heb in mijn vorige job ook stagiaires mogen begeleiden en aansturen. Ik vond het geweldig om te doen en haalde er enorm veel energie uit. Moest dat er nog bij kunnen komen, zou dat wel ideaal zijn! Wie weet wat de toekomst brengt.”
Als je terug in het verleden kon gaan, wat zou je willen zeggen tegen je jongere zelf?
“Als eerste: niet zo stressen, het komt allemaal wel goed! Vroeger maakte ik mij om veel druk, vooral door school. Dat kwam een stuk door faalangst, alles goed te willen doen, niemand teleurstellen, … Toch is het gewoon beter om je hoofd koel te houden. Ik doe mijn best en meer kan ik niet doen.
Ten slotte zou ik mezelf ook zeggen om wat meer mijn mond open te trekken. Ik was vroeger heel verlegen. Ik ben daar gelukkig uitgegroeid enerzijds door mijn studentenjob in de verkoop, waar ik wel uit mijn schulp moest kruipen om in interactie te treden met de klanten. Anderzijds was het feit dat ik naar Gent verhuisde voor mijn studies ook een echte game-changer, hierdoor ben ik enorm opengebloeid. Eigenlijk komt het erop neer dat om van mijn verlegenheid af te komen, ik buiten mijn comfortzone moest treden. Dus mijn advies naar zowel mijn jongere zelf als iedereen die dit leest: de meeste groei gebeurt buiten je comfortzone!”