bloom: Soraya Hayani
In prille corona-tijden is Soraya Hayani begonnen bij de Cronos cluster &KOO als Business Architect. In &KOO, waar een 18-tal marketing agencies onder behoren, neemt zij een deel van het business development voor haar rekening. Maatschappelijk zinvolle projecten liggen aan de basis van haar ongelooflijk energie en professionele insteek. Naast haar voltijdse job houdt ze zich op vrijwillige basis bezig met sociale projecten rond jonge ondernemers en daklozen. Alvast een straf verhaal, en daar komt bij dat ze nog maar 26 jaar op haar teller heeft staan. Wij gingen met Soraya in gesprek over haar pad, ambities en visie. đđœ
Een jonge business architect in de marketing wereld.
Wat doe je in je huidige rol als Business Architect?
âAls Business Architect bij &KOO richt ik me vooral op het business development. Onze bedrijvencluster omvat een 18-tal marketing agencies die we vanuit de cluster een bepaald percentage aan sales garanderen. We leggen ook het ecosysteem van zowel &Koo als Cronos uit om aan zinvolle co-creatie te kunnen doen met andere Cronos bedrijven om bij projecten snel te kunnen schakelen. Ik zet de juiste expert bedrijven samen voor projecten die bij die expertise passen. Zo bundelen we onze krachten en kunnen samen grotere en complexe projecten aan.â
De focus van Soraya ligt vooral in retail, sport en food. Daarnaast liggen ook aanbestedingen in IT vanuit de overheid en NGO's haar het best. Die sectoren heeft ze gevonden na toch ook wat mindere ervaring met andere verticals, zoals bijvoorbeeld de bouwsector.
âIn de bouwsector had ik vaak dat gevoel dat ik niet zo de perfect match was, als jonge meid van 25. Ik hoorde er vaak dat ik het âjuffrouwke van &Kooâ was en niet de marketing specialist. Ook al ben ik jong, heb ik toch al wel wat ervaring opgebouwd, maar dat wilden ze niet echt zien. Dan ben ik op zoek gegaan naar sectoren waarbij ik het gevoel had dat ze moderner waren zoals retail, food, ⊠Hier heb het gevoel dat ik meer welkom ben. Er zitten ook heel wat meer vrouwen aan de tafel als je een project bespreekt en bovendien liggen de producten ook veel meer in mijn leefwereld.â
Sociaal geëngageerd.
Naast haar job als business architect is Soraya ook sociaal erg actief en ondersteunt doelen zoals daklozenorganisaties en jonge entrepreneurs. Zo is ze co-founder van âFleksâ, die werken rond het empoweren van jongeren om te ondernemen. Ze zetelt in de Algemene Vergadering van Formaat, de koepel van jeugdverenigingen in Vlaanderen. Daarnaast zat ze ook in raad van bestuur van Amana, die zich enkele jaren geleden inzetten voor daklozen in Brussel en Antwerpen en waterputten en weeshuizen bouwden in Noord-Afrika. Met de VZW Amana zijn ze in 2016 derde geworden bij de Diwan Awards in Brussel voor de meest sociale onderneming van het jaar. Daarnaast is Soraya zelf verkozen als âmost active social citizen of the yearâ in 2018 door JCI (Junior Chamber International).
âJe moet het werk willen doen om een verschil te kunnen maken. Waar is je engagement als je iets enkel betalend wilt doen? Het zou triest zijn al je wil bijdragen tot een betere wereld, maar enkel als je een factuur kan sturen.â
In je vrije tijd ben je geëngageerd in vele sociale projecten. Hoe doe je dat, bijna 2-3 jobs combineren?
âWeinig slapen⊠Tja, ik lach er nu mee, maar het is wel echt hoe het werkt. Meer dan 5 uur per nacht slaap krijg ik gemiddeld niet. Ik ben voorzitter van een organisatie en zit in de raden van bestuur van nog een aantal andere. In Ă©Ă©n van die projecten heb ik twee voltijdse werknemers die ik moet aansturen. Dus zelfs als ik zo het werk delegeer blijft er nog altijd wel iets over dat ik dan âs avonds doe.
Het is niet bepaald makkelijk en het zijn wel veel uren. Een collega heeft mij ooit eens gevraagd of ik die uren niet beter zou investeren in iets waarmee je geld verdient. Daar zit ik echt niet mee in, al die onbetaalde uren. Je moet het werk willen doen om een verschil te kunnen maken. Waar is je engagement als je iets enkel betalend wilt doen? Het zou triest zijn al je wil bijdragen tot een betere wereld, maar enkel als je een factuur kan sturen.â
Van waar komt jouw wens en energie om je zo in te zetten voor de wereld?
âIk heb dit vooral van thuis meegekregen. Mijn ouders waren ook altijd zeer geĂ«ngageerd. Als kind hebben ze mij geleerd om op te komen voor mensen die het minder hadden. âSpeak up!â was hun boodschap vaak. Als vrouw en als culturele minderheid heb ik wel wat discriminatie en racisme meegemaakt. Dat heeft me geleerd om voor mezelf op te komen en toen ik ouder was ook voor anderen. Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders het goed hadden en mij veel mogelijkheden konden bieden. Ik heb niet moeten werken om mijn studies te financieren dus had ik de luxe om voor anderen te zorgen. Het besef dat ik die privileges heb en anderen niet, geeft me een morele verplichting om iets terug te geven aan de maatschappij.â
Successen en uitdagingen.
Wat waren je grootste successen en wat zijn je dagelijkse uitdagingen?
âWaar ik echt fier op ben is mijn eerste grote verkoop bij &Koo. Wat een zalig gevoel was dat! Dit was een groot project en ik was toen heel recent begonnen bij &Koo. Het gevoel âgewonnen te hebbenâ gaf meer voldoening dan wat ik me had voorgesteld. Ik had het project via mijn netwerk gevonden; mijn contact was daar de marketing manager en het bedrijf wilde net veranderen van marketing agency. Goede timing, de juiste mensen bij elkaar gebracht en op die manier een mooi traject kunnen begeleiden voor Dallas (business unit van &Koo).â
âQua uitdagingen vind ik het soms moeilijk om serieus genomen te worden binnen onze tech sector. Het blijft toch elke keer een uitdaging om weer te moeten bewijzen dat ik wĂ©l voldoende expertise heb om te helpen tegenover prospects die bevooroordeeld zijn. Is dit omdat ik jong ben of tĂ© enthousiast overkom? Collegaâs vragen dan soms of ze het moeten overnemen. Dat is altijd wel goed bedoeld, maar voor mezelf denk ik dan: âNee, ik wil dit zelf doen.â Ergens is het een gevecht met jezelf, maar het is okĂ© om dat gevecht aan te gaan. Het is gewoon pijnlijk als iemand niet met jou wil praten en vraagt naar iemand die meer ervaring uitstraalt en zo geloofwaardiger lijkt, maar op dat moment moet je sterk in je schoenen staan. Gelukkig staat ook mijn team altijd achter mij. Moest het echt niet gaan dan springen zij wel in, maar meestal geven ze mij een duw in de rug en zeggen ze: âCome on girl, you can do it!â.â
De toekomst.
De grootste ambitie van Soraya in haar eigen leven ligt in het combineren van âhet verbeteren van de wereldâ en haar betaalde job. Ze wil dus vooral kunnen leven van wat ze doet met projecten waarmee ze een sociale en maatschappelijke impact creĂ«ert. Ze is alvast op het goede pad, want bij &Koo leven maatschappelijke themaâs volop. Met de slogan âWe make better futures happenâ en het concept van âpurpose driven brandsâ zetten ze merken en bedrijven aan het denken om in te zetten op duurzaamheid, menselijkheid en ecologie.
Bij &Koo ben je ook bezig in een project rond diversiteit en inclusie. Vertel eens!
âMijn collega, Kristel Vanderlinden, heeft een project opgericht rond âbettermentâ van bedrijven. Dat betekent dat ze gaat nadenken met bedrijven over hoe ze beter kunnen doen op een maatschappelijk verantwoorde manier. Hiervoor willen we graag onze technologie inzetten en merken meenemen in het verhaal. Voor dit project heb ik geholpen door onderzoek te doen. Mijn expertise in het thema is âinclusieâ. Mijn onderzoek ging specifiek over hoe bedrijven die nog geen inclusieve mindset hebben, dit kunnen integreren in hun DNA. Uit onze studie bleek dat bijna alle bedrijven voor inclusie open staan, maar de meesten niet weten hoe. We zijn nog niet 100% klaar met onze propositie en we puzzelen nog met welke bouwstenen we bedrijven echt kunnen helpen. Het thema geeft me energie omdat je merkt dat je echt iets heel nuttig doet; je helpt mensen en tegelijkertijd ook bedrijven.â
Binnen het thema van netwerken en bouwen van een community, willen we je vragen wie je graag nog zou willen ontmoeten en waarom?
âDe eerste persoon die in mij opkomt is VernÄ Myers, Chief diversity manager van Netflix. Zij was de eerste die diversiteit (kleur en representatie) absoluut succesvol op het scherm heeft gebracht. De internationale groei van Netflix heeft haar gelijk gegeven. Mensen overal ter wereld kijken Netflix, en dat succes komt volgens mij voor een groot stuk door het internationale karakter van het product dankzij VernÄ. Ze slaagt erin om zoveel diverse mensen aan bod te laten komen, wat mij echt inspireert. Als ik haar zou ontmoeten zou ik vragen hoe ze dat in vredesnaam heeft klaargespeeld! In een mogul als Netflix dit thema aankaarten en mensen overtuigen van de impact hiervan is iets dat ik bewonder. Daarnaast vind ik het fantastisch hoe oprecht ze hieraan vasthouden. Het Belgische medialandschap heeft al meerdere keren programmaâs opnieuw moeten laten opnemen om op Netflix uitgezonden te worden omdat ze niet aan de diversiteitseisen voldeden. Dat Netflix ook een wereldspeler is geworden terwijl, of zelfs dankzij, dat ze sterke maatschappelijke themaâs aankaarten, is gewoon heel inspirerend.â
Soraya Hayani, een energieke, intelligente impactmaakster heeft ons met haar interview enorm geĂŻnspireerd. Wat ons vooral bijblijft is de drive en goesting waarmee ze haar carriĂšre en zelfs leven inzet voor anderen. Wil je graag meer weten over Soraya? Je kan haar vinden op Linkedin of binnenkort op Ă©Ă©n van onze events.