Genderdiversiteit

‘Best Practices’ om genderdiversiteit in de technologiesector te verbeteren.

Veel bedrijven beweren dat ze werken aan genderdiversiteit, maar is dat écht het geval? Bij Clusity houden we ons graag aan de feiten en daarom gaan we er eens dieper op in: wat betekent genderdiversiteit echt, waarom is het belangrijk en hoe kunnen technologiebedrijven een positieve impact maken.

Genderdiversiteit betekent dat mannen en vrouwen (en alles ertussen in) gelijk vertegenwoordigd zijn op de werkvloer, van startersfuncties tot leidinggevende functies. En dat is belangrijk omdat uit onderzoek blijkt dat genderdiversiteit verschillende perspectieven, ervaringen en (sociale) vaardigheden met zich meebrengt, wat leidt tot betere probleemoplossing en meer innovatie.

Binnen technologiebedrijven zijn vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd en door vrouwen in de sector te stimuleren en te ondersteunen, kunnen deze bedrijven er zelf snel beter van worden. Dit kan o.a. door het aanbieden van coderingscursussen, organiseren van netwerkevenementen en door ervoor te zorgen dat aanwervingen eerlijk en onbevooroordeeld verlopen. Genderdiversiteit is een eerste belangrijke stap naar diversiteit die cruciaal is voor een gebalanceerde werkplek.

Genderdiversiteit is dus ook belangrijk voor mannen

Vanuit Clusity, kunnen we hier moeilijk een ‘objectief’ antwoord geven. Daarom citeren we graag uit een onderzoek van Hays, de wereldwijde marktleider in rekrutering en personeelsoplossingen: “Het bestaan van genderdivers beleid heeft een positief effect op zowel mannen als vrouwen. Bevindingen uit het rapport laten zien dat respondenten die werken voor een bedrijf met een diversiteitsbeleid, vaker denken dat er gelijke beloning bestaat tussen mannen en vrouwen.”

Ze delen in hun onderzoek ook “Vijf redenen waarom organisaties een genderdivers beleid moeten hebben”:

(Ressource Hays.nl)

 

Wat zien we immers in data over de PERCEPTIE van vrouwen op de werkplek?

Uit onderzoek van Cultureamp, een platform voor employee experience, bij 1.500 klanten wereldwijd, blijkt:

  • Vrouwen zijn niet tevreden hoe beslissingen in het bedrijf worden genomen. Slechts 4 op de 10 vrouwen zijn tevreden, tegenover 7 op 10 mannen.

  • Vrouwen spreken zich minder vaak uit en voelen zich minder op hun gemak om een ander perspectief te delen: Slechts 2 op de 3 vrouwen (66%) die aan de enquête deelnamen, vinden dat zij een afwijkende mening kunnen uiten zonder bang te zijn voor negatieve gevolgen, terwijl 8 op de 10 mannen (80%) vinden dat zij afwijkende meningen kunnen uiten.


“Als je aan genderdiversiteit wil werken, is er actie nodig.”


Een actieplan in drie stappen

Het stimuleren van genderdiversiteit op de werkvloer vereist een plan en geduld. De sleutel is: beginnen.  

Maar hoe?

Met deze quick start gids zet je meteen de juiste stappen in de goede richting:

  1. Beoordeel de huidige status quo in uw bedrijf. Begrijpen wat je moet aanpakken is cruciaal. Verzamel gegevens via D&I-onderzoeken en loonkloofanalyses om waardevolle inzichten te krijgen. Vertrouw niet alleen op gesprekken en anekdotes.

  2. Zodra je de data hebt geanalyseerd, stel je prioriteiten voor actiegebieden en let je op “blind spots”. Denk hierbij aan het herzien van aanwervingsprocessen of het bevorderen van diversiteit bij promoties. Zorg ook voor interne training over onbewuste vooroordelen (‘unconscious bias’), maak je team alert en scan je interne en externe communicatie en marketing: wie laat je spreken op evenementen, welke verhalen van werknemers deel je, wie quote je in cases, wie is te zien bij team buildings, enz. 

  3. Verandering op lange termijn vereist betrokkenheid en inzet van je leiderschapsteam. Genderdiversiteit is niet alleen een HR-initiatief, alle teamleads en managing partners in het bedrijf moeten de aandacht voor diversiteit ondersteunen. Zie het als een continu proces om jouw bedrijf toekomstbestendig te maken.

Lees onze gids voor techbedrijven:  Hoe maak je je bedrijf future-proof door Diversiteit & Inclusie?

Inspanningen voor genderdiversiteit: Oplossingen in overvloed

Wil je zien hoe andere bedrijven zich inzetten voor genderdiversiteit en dat het kan? Zoek niet verder, want er zijn tal van goede voorbeelden! 

Vrouwen hebben de keuze (net als mannen) als het op het kiezen van de juiste werkgever aankomt. Dankzij platforms als Glassdoor en Comparably kunnen ze gemakkelijk alle informatie krijgen die ze nodig hebben over de cultuur van een bedrijf. Deze platforms verzamelen gegevens zodat vrouwen meer dan ooit heel erg goed geïnformeerde beslissingen kunnen nemen. Maar ook via mond-aan-mond reclame binnen hun netwerk zullen ze zich informeren om een betere beslissing te kunnen nemen.



“Waarom zou een vrouw genoegen nemen met een bedrijf waar ze altijd tegenwind zal ondervinden omdat ze vrouw is als ze kan kiezen voor een bedrijf waar haar manager haar aanmoedigt en vooruithelpt?”


Enkele voorbeelden

Graag willen we bedrijven inspireren om te handelen als vooruitstrevende tech-bedrijven.

België

Flexso - End-to-end partner voor SAP-oplossingen

Bij Flexso zijn ze er terecht trots op dat al 25% van hun team uit slimme, krachtige vrouwen bestaat. In 2022 wilden ze dit vrouwelijk talent meer zichtbaarheid geven. Het hele jaar door brachten ze in samenwerking met Clusity verschillende verhalen van vrouwen: in leidinggevende posities, SAP-experts en jonge professionals. Toeval of niet, tijdens deze communicatiecampagne zagen ze een grote toename van vrouwelijke kandidates die via hun website solliciteerden. In slechts één jaar tijd steeg het aantal vrouwelijke sollicitantes van 27% naar maar liefst 41%. Nog een bewijs dat wanneer je de getalenteerde vrouwen in je team onder de aandacht brengt en viert, er fantastische dingen kunnen gebeuren.

Bekijk hier hun inspirerende verhalen!

Arxus – Azure Cloud Solutions & Services van 4% naar 12%

Een inclusieve bedrijfscultuur ligt Arxus nauw aan het hart. Om hun commitment zowel intern als extern een duidelijk kader te geven, besloten ze om met Clusity samen te werken om als vertrekpunt op vrouwelijk talent te focussen. Begin 2022 was namelijk 4% van hun werknemers vrouw, wat voor hen niet in lijn lag met hun cultuur en waarden. 

Ze begonnen met een analyse van hun bedrijfscultuur en identificeerden verbeterpunten. Vervolgens lanceerden ze hun eerste stappen, waaronder het delen van verhalen van vrouwelijke werknemers om met hun passie voor tech anderen te inspireren. Parallel organiseerden ze in samenwerking met Clusity een online en een live evenement met vrouwen binnen de Azure Cloud-omgeving.

Nu, een jaar later, heeft hun focus op het thema geloond; begin 2023 zijn 12% van hun werknemers vrouw en liefst 40% van deze vrouwen bekleedt een technische functie. We nemen dit graag als voorbeeld van hoe een shift in mindset en focus (en tijd & energie natuurlijk), echt een verandering teweeg kan brengen. 

"Het gaat erom mensen te accepteren zoals ze zijn en daar als bedrijf een actieve rol in te spelen. De belangrijkste boodschap die mij is bijgebleven bij het werken aan ons programma voor diversiteit en inclusie: ons ervan bewust zijn dat mensen veel verschillen hebben, dat je zelf niet de norm bent, en dat we daar - als bedrijf - zo goed mogelijk op in willen spelen zodat iedereen zich welkom voelt."

Bo Van De Poel – HR Team Lead 

Internationaal

eBay – Focus op leadership

Bij eBay is 42% van het personeel vrouw. Om vrouwelijk talent te ondersteunen en te behouden, lanceerde eBay al in 2011 het Women's Initiative Network. Dit programma wil vrouwen naar leidinggevende posities loodsen en omvat een jaarlijks event die vrouwelijke leiders en topmanagers samenbrengt om te netwerken en voor carrièremogelijkheden. Het initiatief is succesvol, zoals blijkt uit de recente toename van het aantal vrouwen in leidinggevende functies, dat is gestegen van 14% in 2011 tot 34% in 2021.

https://www.ebayinc.com/company/diversity-equity-inclusion/our-numbers/

https://www.statista.com/statistics/315060/ebay-employee-gender-department-global/

 

Etsy – Commitment als sterk signaal

Etsy hecht veel waarde aan genderdiversiteit in zijn team om het succes van zijn producten te vergroten, aangezien 80% van hun klanten vrouw is. Om dit te ondersteunen heeft het bedrijf vrouwelijke junior ontwikkelaars opgeleid en, samen met hun partners Yammer en 37 Signals, beurzen gefinancierd voor vrouwen om zomer coderingsprogrammas te volgen (nu "The Recurse Center" genoemd). Het drie maanden durende programma werd gehouden in de kantoren van Etsy en er deden evenveel mannen als vrouwen aan mee.

Etsy's CTO, Kellan Elliot-McCrea, verklaarde dat de beurzen aan anderen lieten zien dat het bedrijf zich inzet voor genderdiversiteit. Vóór het programma hadden ze geen middelen om hun inzet voor diversiteit aan externe partijen te bewijzen. In 2014, twee jaar na de eerste beurzen, publiceerde Etsy gegevens waaruit bleek dat 51% van de werknemers vrouw was, 31% in technische functies en 37% in leidinggevende posities.

https://www.etsy.com/news/etsys-2022-social-impact-goals/

https://www.statista.com/statistics/587505/etsy-employee-gender-department-global/

 
Previous
Previous

Arxus Embraces Equity… vandaag en ook daarna🦸‍♀️

Next
Next

Tips van 3 experten: Hoe kom je in de media?