bloom: Athena Van Migem

Hoe komt iemand met een diploma voor leerkracht Engels-Frans in de IT-wereld terecht? Mensen helpen, dat is wat Athena drijft. Eerder toevallig startte ze haar loopbaan bij een techbedrijf en vorig jaar vond ze de ideale job bij Arxus: Customer Success Manager in een Cloud Infra-omgeving. Waarom die functie perfect bij Athena past, vertelt ze hier.

Opties openhouden

“Ik ben heel graag in contact met mensen”, zegt Athena bij het begin van het interview. “Dingen uitleggen, helpen waar nodig, het is mijn tweede natuur. Ik koos bewust voor een opleiding als leerkracht, maar tegelijk wist ik dat ik met een grondige kennis van Frans en Engels ook buiten het onderwijs aan de slag zou kunnen. En dat is wat er gebeurde. Tijdens mijn studies werkte ik bij Bringme – een PropTech bedrijf – als software en hardware tester. Ik heb altijd een bepaalde affiniteit gehad met IT, dus het beviel me daar wel. Toen ik afstudeerde, boden ze me een job aan als Customer Success Manager en zo rolde ik quasi vanzelf in tech. Mijn echte overstap naar IT deed ik een paar jaar later. In januari 2019 startte ik als Account Manager bij een grote tech speler.”


Waar komt je interesse in tech vandaan?

“Het zit wat in de familie”, geeft Athena toe. “Mijn ouders zijn met een IT-consultancybedrijf gestart toen Microsoft Office nog maar pas ingang vond in de bedrijfswereld. Ze gaven training over Microsoft producten. ICT was voor mij als kind geen vreemde term, maar toch was mijn eerste job in tech in het begin een uitdaging, omdat ik geen technische achtergrond had. Ik kwam er in een Cloud Infra-omgeving terecht en heb op korte tijd veel moeten bijleren om als Account Manager mijn klanten een toegevoegde waarde te kunnen bieden. Productkennis opdoen, certificaten halen, het hoorde er allemaal bij. Ik ben heel blij dat ik toen het nodige vertrouwen kreeg om te mogen groeien. Ik kreeg de kans om veel te leren omdat mijn management in mij geloofde. Dat is een fijn gevoel. Het werkt erg motiverend.”

“Als mensen in je geloven, krijg je de nodige kansen om te groeien. Dat werkt erg motiverend.”

Zelfreflectie 

Ondertussen werk je bij Arxus. Hoe ben je daar beland? 

“Af en toe sta ik stil bij wat ik graag doe in mijn job en wat ik leuk vind. Een beetje zelfreflectie kan geen kwaad. Waar ik in mijn rol als Account Manager het meeste voldoening uit haalde, was het opbouwen en onderhouden van klantenrelaties. Problemen oplossen wanneer die zich voordoen en erop toezien dat de klant tevreden is, daar word ik blij van. Dat heb ik ook in mijn privéleven. Ik ben gelukkig als de mensen van wie ik houd gelukkig zijn. Punt. Het menselijk aspect primeert in alles wat ik doe. Ik zorg graag voor anderen. Het heeft indertijd mijn studiekeuze bepaald en ook mijn carrière is erdoor beïnvloed. Zo besefte ik vorig jaar dat ik me meer wilde focussen op customer success management. Toevallig botste ik toen op een vacature bij Arxus voor Customer Success Manager binnen de Cloud Infra-wereld die ik ondertussen erg boeiend vond. De ideale combinatie dus!”


“Ik zorg graag voor anderen. Het heeft indertijd mijn studiekeuze bepaald en ook mijn carrière is erdoor beïnvloed.”



Wat is het verschil tussen je eerste job en je rol nu als customer success manager?

“Als Customer Success Manager neem ik de rol op van ‘trusted advisor’. Ik ga nieuwe producten of diensten positioneren en dus automatisch ook aan ‘upselling doen’. Maar het belangrijkste verschil is dat ik toen als Account Manager vaker contact moest zoeken met nieuwe klanten, meer een Sales functie had. Ik focus liever op het optimaliseren van bestaande klantrelaties, de diepgang en inhoud die je daardoor krijgt. Als Customer Success Manager houd ik me dagelijks bezig met de operationele organisatie bij klanten. Ik zorg ervoor dat mijn klanten tevreden zijn over de diensten die ze momenteel bij Arxus afnemen.”


Wat trekt je aan bij Arxus?

“Ik had vanaf het begin een goed gevoel bij de organisatie. Flexibiliteit is voor mij heel belangrijk en vertrouwen ook. Ik vind het fijn dat er bij Arxus niet gekeken wordt naar het aantal uren dat je presteert op kantoor, maar wel naar je resultaat. Bovendien zit hier een heel jong team. Ikzelf ben bijna 31 en daarmee een van de oudere collega’s, denk ik. Al die jonge mensen samen, dat geeft een bijzonder energieke vibe. Ook al zijn we vaak bij klanten en zoals ik slechts twee dagen per week op kantoor, toch heerst hier een heel goede teamsfeer. Vragen stellen mag en iedereen helpt elkaar.”


Laten we het even over succes hebben. Waar ben jij trots op?

“Ik weet goed wat ik wil en ik ben niet bang om daarvoor te gaan.”


Athena aarzelt even voor ze ons een blik gunt op haar persoonlijke verhaal: “Mijn ouders zijn gescheiden toen ik jong was. Ik ben daardoor nogal snel volwassen geworden, een beetje voor op mijn leeftijd. Het was geen aangename periode, maar die ervaring heeft me sterker gemaakt. Ik weet goed wat ik wil en ja, daar ben ik best trots op. Ook op het feit dat ik zonder IT studieachtergrond in een vrij technische wereld beland ben. Een mannenwereld zelfs, waar je als vrouw mee je mannetje moet staan. En dat ik heel bewust de switch heb gemaakt naar customer success management, omdat ik daarin verder wil groeien. Ik pieker best veel, maar dat is niet per se negatief. Ik vraag mezelf continu af of ik bezig ben met de dingen die ik graag doe. Soms word ik daar wat onzeker van, maar tegelijk ben ik niet bang om te kiezen voor wat ik wil. Het helpt me om controle te houden over mijn eigen toekomst. Dat vind ik heel belangrijk.”

People skills en een hart voor dieren

Iemand die graag zorg draagt voor anderen en tegelijk weet wat ze wil, lijkt ons bijzonder geschikt voor een leidinggevende functie, heb jij ambities in die richting?

“Eerlijk gezegd heb ik er wel al eens over nagedacht. Zoals ik over alles nadenk. Het is waar dat ik de nodige people skills heb en een rol met meer verantwoordelijkheid zou me wel liggen. Mijn zelfreflectie, of piekeren (lacht), kan een valkuil zijn. Na een moeilijk gesprek, bijvoorbeeld, probeer ik altijd te achterhalen wat ík heb fout gedaan. Mezelf in vraag stellen is oké, maar het mag me niet belemmeren in mijn ambities. Dat besef ik wel. Dus ja, misschien wil ik ooit wel meer verantwoordelijkheid op professioneel vlak in de toekomst. Misschien moet ik soms eens wat minder nadenken en meer doen.”


Is er nog iets wat je vindt dat je anders moet aanpakken of wat je vroeger liever anders had gedaan?

“Wel, mijn vriend en ik zijn ons huwelijk aan het plannen en ik wil ooit graag kindjes. Dat gaat mijn leven nogal veranderen, vermoed ik. Ik vind al langer dat ik op privévlak meer moet leren loslaten. Meer genieten van het moment. Als ik tien jaar terug zou kunnen gaan, dan zou ik eerst een jaar reizen en pas dan beginnen te werken. Dat raad ik eigenlijk iedereen aan, kwestie van het volwassen leven nog wat uit te stellen.” 


Tot slot vragen we aan Athena wat ze als kind graag wilde worden. “Helemaal iets anders dan we tot nu bespraken”, lacht ze. “Ik heb een enorme passie voor dieren! Vroeger wilde ik dierenarts worden en gewoon naar Zuid-Afrika vertrekken om in een dierenasiel te gaan werken. Die plannen zijn een beetje gewijzigd, maar mocht ik morgen ineens enkele miljoenen op mijn bankrekening hebben staan, dan zou ik stoppen met werken, een groot huis kopen en een opvangcentrum starten voor mishandelde dieren. Dat zou ik echt heel graag doen. Of een grote boerderij beginnen met geiten en alpaca’s en zo. Dat lijkt me ook heel erg leuk. Voorlopig blijft het bij één hond. Zij is wel mijn allerbeste maatje.”

 
 

Ontmoet meer inspirerende dames op één van onze events!

Previous
Previous

bloom: Sophie Angenot

Next
Next

bloom: Lien Keulemans